Met dit pakket gaan we Nederland op een behapbare en betaalbare manier schoner doorgeven aan onze kinderen. Daarnaast levert het ook nog eens meer CO2-reductie op, tegen lagere kosten, dan de concept-plannen. Onze inzet was helder en het resultaat is er naar.

De VVD heeft de juiste maatregelen in het pakket weten te krijgen en de onzinnige of onbetaalbare maatregelen van tafel gekregen.

De auto
Het grootste bezwaar van de VVD tegen de concept plannen was dat de automobilist op alle vlakken de dupe zou worden van de voorstellen. Dat hebben we tegen kunnen houden. De motorrijtuigenbelasting, de verhoging van de BPM en de accijnsverhoging op benzine zijn van de baan. Ook komt er geen innovatietoeslag op bezit of aanschaf van een auto.

Rijders van een elektrische auto gaan eerlijk meebetalen aan het gebruik van de infrastructuur. Zij maken daar immers ook gebruik van. Deze kabinetsperiode verandert er helemaal niks.
Maar we onderzoeken wel hoe je dat op een later moment goed kan regelen. Wij blijven tegen een spitsheffing. We hebben niet kunnen voorkomen dat de dieselaccijns met 2 cent per liter stijgt. Gelukkig zijn de kosten beperkt, wie 20.000 kilometer per jaar rijdt, is ongeveer 25 euro extra kwijt.

In het concept akkoord stonden ook veel dingen die helemaal niets doen aan de CO2-uitstoot, maar die normale mensen wel razend maken. Veel van die groene geloofsartikelen zijn dankzij ons van tafel. Zo gaat de landelijke overheid jou straks niet verbieden om je benzineauto bij je nieuwbouwhuis te parkeren.

Je huis
De belasting op de energierekening gaat per huishouden bij gemiddeld gebruik zo’n 100 euro omlaag. En ook de voorgenomen stijging in het jaar daarna, is van de baan.

Het warmtefonds, een voorstel van de VVD, gaat er komen. Huiseigenaren krijgen dus extra ondersteuning bij de verduurzaming van hun huis, in plaats van allerlei verplichtingen die ze zelf maar moeten betalen. Het kabinet stelt tot 2030 een bedrag van 50 tot 80 miljoen per jaar beschikbaar voor dit warmtefonds. Dit fonds kan worden aangevuld met private middelen groepen naar een financieringsportefeuille van meer dan 1 miljard tot 4,5 miljard.

Bedrijven
Het leek er in de concept plannen op dat bedrijven zouden worden ontzien, maar daar zijn we niet mee akkoord gegaan. Bedrijven gaan nu ook hun fair share betalen. En daarnaast stimuleren we ze om de uitstoot van CO2 terug te dringen, door een heffing op die uitstoot, die ze kunnen vermijden. Dat houdt banen en bedrijven in Nederland en dringt de uitstoot echt terug.

Kernenergie
Voor de VVD is kernenergie geen taboe maar een verstandige, schone optie voor de toekomstige energiemix. Dit hebben we in het pakket opgenomen.

Al met al ligt hier een pakket waar de VVD achter kan staan. We halen de doelen, gebruiken ons gezond verstand, verdelen de lasten over burgers en bedrijven en zorgen er voor dat dit pakket behapbaar en betaalbaar blijft!

Benieuwd naar de reactie van Klaas op het klimaatakkoord? Hij legt het graag uitgebreid uit: